søndag den 19. januar 2014

Vil du kende dine strikkerødder?

Jeg indrømmer, at jeg nærmest faldt på halen af benovelse, da jeg blev kontaktet af Rosinante for at høre, om de måtte sende mig bogen: "Strik med nordisk tradition". Jeg har set frem til at modtage den, i dette indlæg vil jeg beskrive, hvad det er for en sag.


"Strik med nordisk tradition" er skrevet af Vibeke Lind. Den anses for at være en klassiker, hvilket jeg faktisk ikke var klar over. Måske skyldes det, at bogens første udgave er fra 1981 (et år før jeg blev født).

Det er en grundbog, hvor læseren, på en ukompliceret facon, bliver ført igennem dels strikkeopskrifternes opbygning, typer af masker, opslagning, aflukninger, og dels hvordan man strikker  bluser, handsker, huer, sjaler og sokker. Udover at være en fin grundbog, byder den imidlertid også på lidt mere. 

Strik med nordisk tradition trækker linjer tilbage til vores strikkerødder. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at Vibeke Lind gennemgår en lang række mønstre, som er udviklet i Norden og anvendt i generationer.  Endvidere gives der indledningsvist en beskrivelse af uldens vej fra fåret til garnnøglet, samt forskellene mellem forskelligt uldgarn.  

Det er her bogen bliver spændene for mit vedkommende. Som nogle ved, har jeg netop begivet mig ud i at strikke en bluse med nordisk mønsterstrik. Bogen kommer derfor på det rigtige tidspunkt, idet den åbner en dør til en verden, jeg har glædet mig til at udforske. Der findes et hav af fede mønstre, som kan indgå i f.eks. bluser anno 2014, og som jeg helt sikkert vil kaste mig ud i. 

Dertil kommer, at Strik med nordisk tradition ikke indeholder færdige opskrifter, men derimod snitmønstre, som efterlader rum til egen kreativitet. Jeg er en af dem, som meget slavisk følger en opskrift. Faktisk følger dem så slavisk, at jeg engang imellem får lavet nogle modeller, jeg ikke kan passe. :-) Bogen giver en indføring i, hvordan man tilpasser til egne mål, bl.a. i forbindelse med strikning af bluser.  

Efter at Sara Lund dukkede op på tv i sine islandske sweatre, er de nordiske mønstre blevet vildt trendy. Og på Kreativ Messe i Fredercia sidste efterår var det meget tydeligt, at de er kommet for at blive.

Jeg er glad for bogen, der, på grund af sin alder, naturligvis ikke laver højdespring på den grafiske side. Men den får helt sikkert en central plads på min strikkebogs-hylde. Ligesom alt andet identitet, giver det dybde at vide, hvor man kommer fra, og det synes jeg er sjovt.

2 kommentarer:

  1. Det er en skøn bog - hvor er du heldig at du har fået den. Så den faktisk i et boghandlervindue før jul og tænkte på at købe den.
    De bedste hilsner
    Bodil

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bodil. Jeg føler mig også lidt heldig :-) Bogen vil helt sikkert blive brugt meget flittigt. Det er virkelig nogle dygtige damer, som har kreeret modellerne i bogen. Jeg synes, det er lidt svært. Hilsen Nina

      Slet